Exhibition: Between Ceilings
List of works in order of appearance:
Crops, 2024, porcelain clay, acrylic and watercolor
Installationview at Gesundbrunnen-Center, Berlin
Pictures: CHROMA
At the heart of the show lies the site-specific nature of the exhibition space: the suspended ceiling.
Suspended ceilings prove to be an extremely practical solution in commercial spaces, offering numerous advantages for improving spatial design and functionality.
In addition to a clean appearance, they conceal irregularities and installations such as cables and pipes, absorb sound, and enhance room acoustics. Additionally, they contribute to energy efficiency, fire protection, and climate control. However, juxtaposed to these benefits is the aesthetic value of such a ceiling: individuality is sacrificed in favor of standardization, and the reduction of ceiling height often makes the space appear tighter and smaller. In contemporary architecture, they are therefore rarely in use. The exhibition sheds light on this architectural element as participating artists engage with the suspended ceiling, using it as both the site and context for artistic interventions.
Im Mittelpunkt der Ausstellung steht die orts- und raumspezifische Gegebenheit des Raumes: die abgehängte Decke.
Abgehängte Decken erweisen sich in Gewerberäumen als äußerst praktische Lösung, da sie zahlreiche Vorteile für die Verbesserung der Raumgestaltung und Funktionalität bieten. Neben einer sauberen Optik verbergen sie Unregelmäßigkeiten und Installationen wie Kabel und Rohre, können Schall absorbieren und die Raumakustik verbessern. Zudem tragen sie zur Energieeffizienz, dem Feuerschutz und der Klimaregulierung bei. Dem gegenüber steht jedoch der ästhetische Wert einer solchen Decke: Die Individualität geht zugunsten einer Standardisierung verloren, und die Reduktion der Raumhöhe lässt den Raum oft enger und kleiner erscheinen. In der zeitgenössischen Architektur wird sie daher kaum noch verwendet.
Die Ausstellung beleuchtet dieses Raumelement, indem sich die teilnehmenden Künstler:innen mit der abgehängten Decke als Entstehungs- und Austragungsort künstlerischer Interventionen auseinandersetzen.
Exhibition: Between Ceilings
List of works in order of appearance:
Crops, 2024, porcelain clay, acrylic and watercolor
Installationview at Gesundbrunnen-Center, Berlin
Pictures: CHROMA
At the heart of the show lies the site-specific nature of the exhibition space: the suspended ceiling.
Suspended ceilings prove to be an extremely practical solution in commercial spaces, offering numerous advantages for improving spatial design and functionality.
In addition to a clean appearance, they conceal irregularities and installations such as cables and pipes, absorb sound, and enhance room acoustics. Additionally, they contribute to energy efficiency, fire protection, and climate control. However, juxtaposed to these benefits is the aesthetic value of such a ceiling: individuality is sacrificed in favor of standardization, and the reduction of ceiling height often makes the space appear tighter and smaller. In contemporary architecture, they are therefore rarely in use. The exhibition sheds light on this architectural element as participating artists engage with the suspended ceiling, using it as both the site and context for artistic interventions.
Im Mittelpunkt der Ausstellung steht die orts- und raumspezifische Gegebenheit des Raumes: die abgehängte Decke.
Abgehängte Decken erweisen sich in Gewerberäumen als äußerst praktische Lösung, da sie zahlreiche Vorteile für die Verbesserung der Raumgestaltung und Funktionalität bieten. Neben einer sauberen Optik verbergen sie Unregelmäßigkeiten und Installationen wie Kabel und Rohre, können Schall absorbieren und die Raumakustik verbessern. Zudem tragen sie zur Energieeffizienz, dem Feuerschutz und der Klimaregulierung bei. Dem gegenüber steht jedoch der ästhetische Wert einer solchen Decke: Die Individualität geht zugunsten einer Standardisierung verloren, und die Reduktion der Raumhöhe lässt den Raum oft enger und kleiner erscheinen. In der zeitgenössischen Architektur wird sie daher kaum noch verwendet.
Die Ausstellung beleuchtet dieses Raumelement, indem sich die teilnehmenden Künstler:innen mit der abgehängten Decke als Entstehungs- und Austragungsort künstlerischer Interventionen auseinandersetzen.